Friday, March 13, 2009

MCP (Multiple Camera Production)

Penerbitan video kamera berbilang(multiple camera production) ialah satu penerbitan yang menggunakan dua atau lebih kamera video. Penerbitan kamera berbilang(MCP) mempunyai dua jenis:

  • Penerbitan yang dirakam dan akan disunting kembali dalam pos produksi.
  • Penerbitan kemera berbilang untuk sebuah siaran langsung yang tidak mungkin dapat dibetulkan sebarang kesilapan jika berlaku kerana ia merupakan siaran langsung.


Penerbitan ini mempunyai seorang pengarah yang mengarahkan krew bawahannya. Pengarahan kamera berbilang atau MCP bermakna kita mengarah dan menyatukan elemen-elemen penerbitan yang berbeza secara serentak daripada bilik kawalan dalam studio televisyen. Dalam pengarahan kamera berbilang(MCP), pengarah cuba menerbitan sebuah hasil penerbitan yang memerlukan penyuntingan pos produksi yang minima. Dalam siaran langsung pengarah tiada peluang untuk membetulkan apa-apa kesilapan jika berlaku.

Pengarah penerbitan kemera berbilang merangkumi kerjasama dalam operasi teknikal dan juga aksi talents. Seorang pengarah akan mendapati mengarah mesin-mesin yang kompleks seperti kamera-kamera, audio, grafik, pita video dan sebagainya merupakan sesuatu tugas yang mencabar. Namun apabila seorang pengarah telah menguasainya maka tugas yang paling sukar pula ialah berkaitan dengan manusia sama ada dihadapan kamera iaitu talent dan juga krew di belakang kamera.

MENGARAH DARI DALAM BILIK KAWALAN

  • Pengarah mesti lebih perihatin bukan saja dari segi visual(shot shot) tetapi juga dengan urutan-urutan(sequence) pelbagai shot-shot. Ia termasuk penggambaran dalam siaran langsung atau yang terus dirakam dalam pita.
  • Bilik kawalan direka khusus untuk penerbitan kamera berbilang(MCP) dan memerlukan kerjasama diantara kemudahan rakaman dan juga manusia.
  • Pengarahan kamera berbilang(MCP) biasanya dikenali sebagai 'control room directing'.
  • Ia memerlukan melakukan latihan sebanyak mungkin.
  • Latihan memberi peluang kepada pengarah dan krew produksi berlatih apa yang akan dibuat masa penerbitan secara langsung dan menjadi lebih bersedia dengan apa jua kemungkinan.
  • Untuk menentukan penggunaan masa yang optimum semasa latihan, perkara berikut boleh dicontohi;
  1. Pembacaan skrip
  2. Latihan tanpa alatan
  3. Latihan sekali lalu
  4. Latihan dengan menggunakan kamera
  5. Latihan keseluruhan dengan kamera